Vietnam deel 1 - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Gina en Kevin - WaarBenJij.nu Vietnam deel 1 - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Gina en Kevin - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 1

Blijf op de hoogte en volg Gina en Kevin

14 November 2014 | Vietnam, Ðà Lạt

Vrijdag 31-10 aangekomen in Hanoi. Met de pickup service van het hotel zijn we naar hotel toegebracht. Gekkenhuis in verkeer met veel getoeter en scooters. Ingecheckt en daarna kaasstengels gegeten met Hanoi bier op de straat. Het zijn allemaal super kleine krukjes dus Kevin zit wederom ongemakkelijk. Naar night market geweest en door oude stad gewandeld. Biertje gedronken met uitzicht op een gekkenhuis rotonde waar auto's, scooters en wandelaars zich kris kras door elkaar bewegen. Avond gegeten bij New Day, een super leuk streetfood restaurant. Hebben daar drie gerechten gegeten en vier drankjes op voor maar 8 euro! Vietnam is heerlijk goedkoop en dat is een hele verademing na het dure Hong Kong. Zaterdag ochtend Sapa en Halong Bay trip geboekt. Naar st jozef kerk gelopen, daarna geluncht en temple of literature bezocht. Doorgelopen naar military museum waar je een kijkje neemt in de historie van de Vietnam oorlog. Er staan buiten het museum zelfs een aantal Amerikaanse vliegtuigen die ze toentertijd ingenomen hebben. Daarna zin we met de taxi fiets (tuktuk) naar hotel gebracht. 's Avonds is Kevin naar de kapper geweest en heeft Gina bij de zelfde zaak een voetmassage gekregen. Nadat we wat gedronken en gesnackt hadden zijn we naar een spa geweest voor een heerlijke massage van nek, schouders en rug. Helemaal ontspannen hebben we weer wat gegeten en gedronken bij new day. Zondag ochtend stonden we om Vrijdag 31-10 aangekomen in hanoi. Met de pickup service van het hotel zijn we naar hotel toegebracht. Gekkenhuis in verkeer met veel getoeter en scooters. Ingecheckt en daarna kaasstengels gegeten met Hanoi bier op de straat. Het zijn allemaal super kleine krukjes dus Kevin zit wederom ongemakkelijk. Naar night market geweest en door oude stad gewandeld. Biertje gedronken bij legend bier met uitzicht op een gekkenhuis rotonde waar auto's, scooters en wandelaars zich kris kras door elkaar bewegeen. Avond gegeten bij new day, een super leuk streetfood restaurant. Hebben daar drie gerechten gegeten en vier drankjes op voor maar 8 euro! Vietnam is heerlijk goedkoop en dat is een hele verademing na het dure Hong Kong. Zaterdag ochtend sapa en halong bay trip geboekt. Naar st jozef kerk gelopen, daarna lunch bij koto en tempel of literature bezocht. Doorgelopen naar militairy museum waar je een kijkje neemt in de historie van de Vietnam oorlog. Er staan buiten het museum zelfs een aantal Amerikaanse vliegtuigen die ze toentertijd ingenomen hebben. Daarna zin we met de taxi fiets naar hotel gebracht. S' avonds is kevin naar de kapper geweest en heeft gina bij de zelfde zaak een voetmassage gekregen. Nadat we wat gedronken en gesnackt hadden zijn we naar een spa geweest voor een heerlijke massage van nek, schouders en rug. Helemaal ontspannen hebben we weer wat gegeten en gedronken bij new day. Zondag ochtend stonden we om 8uur 's ochtends klaar voor pick up naar Halong Bay maar dit ging helaas niet door ivm storm in Halong Bay. Het schema is toen veranderd zodat we eerst naar Sapa konden gaan en daarna naar Halong Bay. Nachttrein naar Sapa ging pas om half9 's avonds dus hadden onverwachts nog een dagje Hanoi. Lunch bij la place bij jozef kerk, langs het meer gelopen en een tempel bezocht. Toen naar een puppetshow geweest, super grappig om te zien. Streetfood gegeten en biertje gedronken voor 25 cent. Toen met nachttrrein naar Sapa. Wat een belevenis was dat zeg. We zaten met twee Finse mensen in een coupé. Ze konden amper engels dus dat was soms wel een beetje ongemakkelijk. De trein ging erg langzaam en was heel erg wiebelig dus hebben niet zo lekker kunnen slapen. Toen we maandag ochtend bij het station kwamen werden we opgepikt met een busje en naar Sapa gebracht. Aangekomen bij ons hotel in Sapa bleek het erg koud, bewolkt en regenachtig te zijn. We hebben heerlijk ontbeten en hebben daarna een regen en wind bestendig jasje gekocht omdat we deze niet bij ons hadden. We zouden om half10 opgepikt worden om te gaan hiken maar om 10 uur was er nog niemand. Toen andere backpackers opgehaald werden voor hun tocht hebben we maar aan die gids gevraagd hoe het zat. Die heeft toen gebeld en toen bleek dat onze gids zonder ons weg is gegaan toen wij nog onder de douche stonden haha. We hebben toen het eerste half uur met de andere groep meegelopen totdat we onze eigen groep tegen kwamen. Onze gids heette Sue en was een heel leuk enthousiast vrouwtje. Het was helaas een beetje bewolkt en heiig dus het uitzicht was niet super maar desondanks hebben we hele mooie dingen gezien. Hebben geluncht in een lokaal restaurant in een klein dorpje. We hadden een leuke groep met twee Nederlandse jongens (Frank en Richard) en drie fransen (Chloe, Marine en Patrick) die net als ons ook een homestay zouden doen die avond. In de middag klaarde het op dus enorm kunnen genieten van alle mooie rijstvelden. Eenmaal aangekomen bij de homestay bleek dat er nog twee denen(Oliver en Philip), een engelse (Rio), een Maleisiër en drie Roemenen waren die ook bleven slapen. Onder het genot van een biertje gekletst en gegeten. Na het eten kwam het 'happy water' op tafel: zelf gemaakte rijstwijn van zon 40%. We hebben toen een drankspelletje gespeeld wat lijkt op ezelen alleen nu moet je niet je duim op de tafel doen maar een chopstick van de tafel pakken. Dit leidde uiteindelijk tot hilarische taferelen en tot een ontzettend leuke avond! Na wat uurtjes slaap op een betonblok van een matras hebben we dinsdag ochtend pannenkoeken als ontbijt gegeten en Vietnamese koffie gedronken. Helaas had het 's nachts erg hard geregend en toen we weg gingen voor het hiken regende het nog. Hierdoor was het heel erg modderig en vooral erg glad overal waardoor iedereen wel een keer uitgegleden is en we lekker vies waren. Gelukkig liepen er veel locals mee die je een handje konden helpen waarvan je uiteindelijk natuurlijk wel een tasje of armbandje moest kopen;) Na mooie dingen gezien te hebben met als hoogtepunt een mooie waterval zijn we terug gegaan naar het hotel en hebben we lekker warm gedoucht. Na het avondeten onder de warme dekens wat kaartspelletjes gespeeld en zijn we vroeg gaan slapen. Woensdag ochtend hebben we nog een kleine hike met Sue gedaan. Aan het eind van de middag werden we weer naar de slaaptrein gebracht. Dit keer deelden we onze coupé met twee belgen dus dat was een stuk makkelijker communiceren. De trein reis was helaas drama. De trein leek nog wel meer te bewegen en geluid te maken dan op de heenweg. Hebben hierdoor amper kunnen slapen. Donderdag ochtend kwamen we om half 5 al aan in het hotel dus hebben daar nog twee uurtjes op de bank kunnen slapen en dat was heerlijk! Om 8 uur vertrokken we met de bus naar Halong Bay. We zaten op de boot met 6 oudere Amerikanen die oorspronkelijk uit Laos kwamen en alles met de videocamera vastlegde, maar dan ook echt alles! Ook twee russen die hun eigen tolk mee hadden omdat ze geen woord engels konden haha. En gelukkig ook een leuk groepje jongeren; een Nederlander, een Fransman, twee duitsers en twee belgen. 's Middags een enorme grot bezocht, was erg mooi! Daarna kajakken en gezwommen bij t strand. 's Avonds na het eten de chopstickgame geïntroduceerd en het was wederom een groot succes. Nog karaoke gezongen, squid fishing (helaas niks gevangen maar wel lol gehad) en gezwommen. Vrijdag ochtend naar een pearl farm geweest, ze kweken daar parel oesters en daarna naar Cat Ba island voor een fietstocht die letterlijk in het water viel. We waren een kwartier onderweg toen het begon te regen en het ging steeds harder. Uiteindelijk zijn we gaan schuilen bij een klein restaurantje maar het ging alleen maar harder regen. Na 1,5 uur schuilen besloot onze gids om poncho's te regelen want we moesten toch echt terug naar de boot. Ondanks de regenkleding waren we helemaal doorweekt. Na de lunch op de boot werden we naar een mini eilandje gebracht waar we zouden overnachten in een bungalow aan het strand. Gelukkig was toen het weer al wat beter. Genoten van ons uitzocht vanuit de bungalow en lekker gerelaxt. 's Avonds met twee Australiërs en drie britten weer verschillende kaartspelletjes gespeeld en reisverhalen uitgewisseld. Ook tips gekregen voor hostels en waar trips te boeken, ideaal! Zaterdag ochtend werden we om 8uur al opgehaald dus dat was een vroegertje, op de boot eigenlijk alleen maar relax tijd gehad en geluncht voordat we terug werden gebracht naar het hotel in Hanoi. Daar onze backpack ingepakt en snel wat gesnackt op de straat want om half 8 ging de nachttrein naar Hue alweer. Dit keer een trein die niet zo erg wiebelde en amper geluid maakte. We zaten met twee nederlanders in de coupe en hebben weer kaartspelletjes gespeeld en gekletst. Gelukkig hebben we heerlijk geslapen zodat we fit waren toen we arriveerde in Hue. In Hue de bus naar Hoi An geregeld en Imperial Enclosure bezocht. Na 4 uurtjes in Hue te zijn geweest (er valt niet echt veel te beleven) meteen in de Sleeping Bus naar Hoi An. Weer een hele ervaring zeg! Soort bedjes waar je lekker in kon liggen en zo de busrit van 4uur redelijk comfortabel door kon brengen. Inmiddels zijn we in Hoi An aangekomen en gaan we straks lekker wat eten en Frank, Richard, Chloe, Marine en Rio opzoeken om een lekker drankje mee te drinken! Aangekomen in het hostel ingecheckt in de kamer en daarna met onze vrienden van Sapa afgesproken. Hebben ergens in een lokaal restaurantje onbeperkt kunnen eten voor 4 euro! Kregen allemaal eten op tafel en dat moest je dan in rijstpapier wikkelen en dopen in soyasaus of sambal. Toen zijn we naar een bar geweest waar we beerpong hebben gespeeld en hebben gedanst. Uiteindelijk zijn we in club why not?! beland en hebben we daar de avond afgesloten. Maandag ochtend brak wakker geworden en te laat voor het ontbijt dus hebben met z'n alleen kater ontbijt/lunch gehad onder het genot van een heerlijke verse smoothie. 's Middags hebben we de bus naar Nha Trang (we reizen tot Dalat sowieso samen met Richard Frank) en een tripje naar My Son (een tempel met ruïnes) geboekt. Daarna zijn we naar een tailor gegaan waar we kleren op maat hebben laten maken. Gina heeft ook nog leuke sandaaltjes laten maken bij een andere winkel. 's Avonds heerlijk gegeten met oa wat speciale gerechtjes van de chef zoal duck springrolls, wonton en white rose. Daarna nog wat gedronken en op tijd naar bed want de volgende dag moesten we om 4uur 's ochtends opstaan om naar My Son te gaan. Wat was dat vroeg zeg, in de bus een beetje geslapen en gaar aangekomen bij My Son. Was wel ontzettend mooi om te zien. Ruïnes van oude tempels en je kon nog restanten van bombardementen zien. Na 1,5 uur gingen we terug naar het hotel en daar hebben we nog een beetje bijgeslapen. 's Middags onze kleren bekeken en nog iets aan laten passen. 's Avonds met Richard en Frank gegeten en daarna een goed feestje gebouwd. Woensdag ochtend backpack ingepakt en uitgececkt. Daarna onze kleren opgehaald, ze zitten als gegoten en zijn ontzettend leuk! 's Middags nog wezen poolen en daarna richting de Sleeping bus die ons naar Nha Trang bracht. In Nha trang hebben we lekker op het strand gelegen. Er waren super hoge golven in de zee van soms wel 3/4 meter hoog dus dat maakte het super leuk. S avonds wat gegeten en daarna een klein feestje gebouwd. De volgende ochtend ontbeten en daarna met de bus naar Dalat gegaan. Aangekomen in Dalat hebben we meteen een Adventure trip geboekt dus we gaan morgen abseilen van watervallen, canyoning, rots springen en hiken. Vanavond hebben we wederom weer heerlijk gegeten en gaan we zo lekker slapen want morgen moeten we vroeg op staan. We vermaken ons dus ontzettend in Vietnam en genieten met volle teugen! Voor foto's check Facebook.

• 14 November 2014 - 18:21

Astrid:

Hoi, Lieverds

Wat heerlijk om jullie avonturen te lezen en dat jullie zo genieten. Ga vooral zo door!

Dikke kus van ons4

• 15 November 2014 - 11:26

Monique:

Wat een geweldige ervaring die reis van jullie! Heel wat drankjes gaan er door en het eten smaakt jullie ook wel! Nog heel veel plezier en doe voorzichtig met al die "sportieve uitjes"! Dikke kus