Twee weken stage - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Gina en Kevin - WaarBenJij.nu Twee weken stage - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Gina en Kevin - WaarBenJij.nu

Twee weken stage

Blijf op de hoogte en volg Gina en Kevin

30 Oktober 2014 | Hong Kong, Hong Kong

De tweede week begonnen onze stages in Hong Kong. Gina heeft de eerste week stage gelopen bij een advocatenkantoor in Admiralty, op de employment law en criminal law department. Ik mocht bij een van de partners in zijn kantoorruimte zitten aan een eigen bureau. Het was heel interessant en leerzaam om van dichtbij mee te maken hoe het er aan toe gaat op zo'n groot advocatenkantoor. Ik werd meteen aan het werk gezet: kreeg een opdracht om een artikel te schrijven en ik moest relevante case-law zoeken over een bepaald onderwerp. Op het begin was dit wel even wennen want het rechtssysteem hier in Hong Kong is anders dan in Nederland. Hier hanteert men het common-law systeem (hetzelfde als in Engeland) terwijl in Nederland alles gebaseerd is op civil-law. Gelukkig kon ik met al mijn vragen terecht bij de partner bij wie ik op kantoor zat en ook de andere interns waren erg vriendelijk en behulpzaam. De interns namen me 's middags mee naar een typisch Chinees dim sum restaurant. Dit was heerlijk, op de soep met volledige kippenvoet na... 's Avonds nam mijn nieuwe baas ons mee uit eten. Na een kort nachtje mocht ik de volgende dag mee met een andere advocaat naar court (=rechtbank). Ik mocht erbij zitten toen deze advocaat een gesprek had met zijn client voordat de zitting begon. De client sprak Frans dus er was ook een tolk aanwezig. Het enige Engels wat de client kon spreken was 'o my god', waardoor ik af en toe moest gniffelen. Tijdens de zitting was er een andere onafhankelijke tolk aanwezig, dit omdat die eerste tolk de zaak al kent en dus misschien geen letterlijke vertalingen geeft maar vertalingen die passen in de strekking van de zaak. De nieuwe Franse tolk was een pittige tante die vaak met haar ogen rolde omdat ze ook simpele woordjes als het Franse 'no' (=nee) moet vertalen. Ze keek vaak mijn kant op en knipoogde naar me omdat ze zag dat ik me moest inhouden om niet te lachen. Ik werd door een Chinees beveiligingsvrouwtje nauwlettend in de gaten gehouden en toen ik de zaal binnenging kwam ze gelijk op me afgerend om te vragen waarom ik hier was. 's Avonds hebben we gegeten bij een heerlijke Japanse tapas restaurant samen met Julienne en nog 3 andere vrienden en hebben we de avond afgesloten in een hotelbar met live-band die op verzoek van Kevin moderne liefdjes speelden. De laatste stagedag werd ik weer mee uit lunchen genomen door de interns. De Hongkongnezen zijn heel erg van de manieren tijdens het eten. Zo is het bijvoorbeeld beleefd om telkens de thee bij te schenken ook al is je kopje nog niet leeg en heb je aparte stokjes om het eten mee op te scheppen en aparte stokjes voor het opeten zelf. 's Avonds hebben we een drankje gedaan met o.a. mijn nieuwe baas voor de volgende stage. In het uitgaansgebied hebben we vodka-jellyshots gehad (welke je op je handpalm moet leggen en vervolgens in een keer in je mond moet doen en opeten) en daarna hebben gegeten bij een Libanees restaurant waar Julienne de eigenaar al 20 jaar van kent. Kevin heeft de eerste week stage gelopen bij Liesbeth een kinderfysiotherapeut. Mijn stage was ook erg leerzaam. Liesbeth heeft me eerst veel uitgelegd hoe ze te werk gaat en wat voor soort patienten ze allemaal heeft. De kinderen die ze behandeld hebben bijna allemaal speciale aandoeningen zoals hersenaandoeningen, spasme, autisme en down syndroom. Ook behandeld ze kinderen met een motorische ontwikkelingsachterstand. Bij de eerste paar patienten vooral veel geobserveerd en vragen gesteld. Tijdens de pauze ben ik bij een typisch chinees restaurantje gaan lunchen voor 3 euro, was erg lekker. Na de pauze kwam een jongetje met een hersenaandoening. Hij trok best veel naar mij toe dus ik heb daar op geanticipeerd en mocht van Liesbeth het een en ander met hem doen. Zijn moeder vond dit erg leuk om te zien. Daarna nog met een chinees jongetje balans training gedaan en met fijne motoriek aan de slag gegaan. De overige drie dagen waren ook erg leuk en ben ik veel met kinderen aan de slag geweest. Ik heb het jongetje met de hersenaandoening nog een keer gezien en ook weer behandeld. Ook kwam er een jongen met een speciale huidaandoening (Epidermolysis bullosa), hij heeft over zijn hele lichaam blaren zitten en is ingepakt met verband zoals een mummy. Voor hem was het belangrijk dat hij in beweging kwam en dat we stabiliteit gingen trainen. Aan het eind heb ik een voetbalspelletje met hem gedaan en dat vond hij erg leuk. Donderdag heb ik de kindersstage afgerond en vrijdag ben ik begonnen bij de Chinese fysiotherapie kliniek. Lai en Alex bezitten met zijn tweetjes de praktijk. Het is een hele kleine praktijk met veel kleine hokjes waar behandelbanken staan. Ze kunnen hierdoor veel patienten tegelijkertijd behandelen. Ik heb hier veel nieuwe technieken gezien. Andere handgrepen, bindweefsel massages, manipulatie en klassiek Chinese geneeswijze zoals acupunctuur en cupping. Cupping zijn glazen bollen waar ze de lucht uit branden en dan op je lichaam zetten. Dit heeft hetzelfde effect als een intensieve massage. Lai had een jongen met schouder problemen en vroeg mij op hulp met betrekking tot een behandelplan. Ik heb deze jongen toen getest en heb een aantal oefeningen met hem gedaan. Deze oefeningen kende Lai nog niet dus hij heeft ze meteen opgeschreven. 's Middags hebben we dim sum geluncht in een chinees restaurant waar de menukaart ook alleen maar in het chinees was. Lai en Alex hebben toen het een en ander besteld en hebben heerlijk gegeten. Tijdens het eten ook veel gekletst om elkaar wat beter te leren kennen. De tweede week heb ik de jongen met de schouderklachten weer behandeld en hij had een goed gevoel bij de oefeningen. Dit was erg leuk om te horen. Ze hadden me wat bindweefsel massage technieken uitgelegd en mocht deze technieken op een patient oefenen. In de vrije uurtjes hebben ze me manuele therapie technieken uitgelegd. Ze hebben deze technieken bij mij uitgevoerd zodat ik kon voelen hoe het was (erg lekker want was weer helemaal los:) haha) en ik mocht de simpele technieken oefenen op Lai en Alex. Dit was er leerzaam en super leuk om te doen! De laatste dag heb ik ze stroopwafels gegeven en deze vonden ze erg lekker. Tijdens het weekend zijn we naar Stanley geweest, een plaatsje met leuke boulevards. Hier krijg je echt het vakantiegevoel van Spanje. Vooral de busrit was erg grappig. We zaten bovenin helemaal vooraan in een dubbeldekker en de bus rijdt rakelings langs afgronden en kliffen. De tweede week stage van Kevin was vooral erg leerzaam. Ik heb de jongen met de schouderklachten weer behandeld en hij had een goed gevoel bij de oefeningen. Dit was erg leuk om te horen. Ze hebben me wat bindweefsel massage technieken uitgelegd en mocht deze technieken op een patient oefenen. In de vrije uurtjes hebben ze me manuele therapie technieken uitgelegd. Ze hebben deze technieken bij mij uitgevoerd zodat ik kon voelen hoe het was (erg lekker want was weer helemaal los:) haha) en ik mocht de simpele technieken oefenen op Lai en Alex. Dit was er leerzaam en super leuk om te doen! De laatste dag heb ik ze stroopwafels gegeven en deze vonden ze erg lekker. Op maandag is het Happy Monday en onder het mom van 'buy one, get one free' krijg je 1 hoofdgerecht gratis als je er een bestelt. Dinsdag was het Taco Tuesday en kan je taco's eten voor 1 euro per stuk. Gina had er drie op en Kevin 10! Op woensdag begon de 3-daagse stage van Gina bij een ander advocatenkantoor. Dit is het op drie na grootste advocatenkantoor van Hong Kong en bestaat pas twee jaar. Het was een prachtig kantoor, een beetje vergelijkbaar met die van de serie Suits. Ook hier krijg ik een eigen bureau met computer en moest ik verschillende opdrachtjes doen. De tweede dag nam de partner en tegelijkertijd eigenaar van het kantoor me mee naar de China Club om te lunchen. Hier mag je alleen komen als je member bent en het is dus allemaal heel chique. Samen met 3 andere advocaten die overkwamen uit Engeland zaten we in een private room en werden we op ons wenken bediend met heerlijke dim sum en Chinese thee. 's Avonds zijn we met Reinier en Evan naar een club geweest op de bovenste verdieping van een hotel met heel vet uitzicht over Hong Kong. Omdat een flesje wijn al 70 euro was zijn we naar een andere club geweest (Aqua) en hebben we daar champagne gedronken en pizza gegeten. De stages waren over-all een hele leerzame ervaring. Het was leuk om samen te werken met mensen van jong tot oud uit verschillende culturen van over de hele wereld. Ook het non-stop communiceren in het Engels was een uitdaging en het zo goed mogelijk voldoen van de opdrachten die we kregen. De mensen hier in Hong Kong werken keihard en maken lagen dagen: you work hard you play hard.

Tijdens het weekend zijn we met de ferry naar het visserseilandje Cheung Chau geweest. Toen we op zoek waren naar het strand waren we per ongeluk naar het hoogste punt van het eiland gelopen. Via de weg naar beneden die door het dorpje liep kwamen we uiteindelijk op het strand terecht. Niemand was echter aan het zwemmen want de zon was al weg achter de gebouwen. De maandag voor ons vertrek naar Shanghai zijn we naar Macau geweest. We zijn toen nog opgelicht met de tickets voor de ferry want die ging niet naar Macau zelf maar naar een ander plaatsje vanaf waar je eerst nog een bus moet nemen van 20min. Maar goed de tickets waren goedkoper dan normaal en tijdens de busrit hebben we veel mooie dingen gezien. Macau is een soort van het Las Vegas van Azie. Mega grote luxe hotels met enorme casino's. Allemaal hypermodern. Ook hebben we ruines bezocht in het oude Portugese centrum, wat dus heel erg in contrast staat met de casino's. 's Avonds hebben we heerlijk dim sum gegeten bij een Taiwanees restaurant.

• 30 Oktober 2014 - 21:20

Monique :

Zo staat dat even goed op jullie CV! Ik ben trots op jullie kanjers!

• 30 Oktober 2014 - 22:07

Joyce:

Geweldig weer om jullie ervaringen te lezen leuke en leerzame stages. Geniet er lekker van saampjes. Groetjes joyce

• 17 Maart 2015 - 13:13

Jamilla:

Beste Gina,

Voor een tv programma zou ik graag wat meer willen weten over je oplichtingsverhaal in Hong Kong.
    Ik zou graag met je in contact willen komen. Kun je mij wellicht een mail sturen met een e-mail en/of telefoonnummer zodat ik je kan bereiken?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,