Vietnam deel 2 - Reisverslag uit Rạch Giá, Vietnam van Gina en Kevin - WaarBenJij.nu Vietnam deel 2 - Reisverslag uit Rạch Giá, Vietnam van Gina en Kevin - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 2

Blijf op de hoogte en volg Gina en Kevin

23 November 2014 | Vietnam, Rạch Giá

Zaterdag 15-11 werden we om kwart over 8 opgehaald voor canyoning. In de bus bleek al snel dat we een super leuke en enthousiaste gids hadden, genaamd; Black Bear. In de de bus heeft hij ons al goed opgezweept. Aangekomen bij het national park zijn we eerst het abseilen gaan oefenen in het bos bij een wat steile afgrond. Daarna was het 15 min lopen naar de eerste abseil van een klif naast een waterval. Best wel spannend vonden we het maar het ging super goed en vonden het beide super gaaf! Onderweg naar de tweede abseil hebben we twee 'waterslides' gedaan. Het komt er op neer dat je bij een kleine waterval in het water gaat liggen en jezelf naar beneden laat glijden. (Foto's staan op Facebook) Was een bijzondere ervaring want je moet jezelf gewoon laten gaan en genieten van de hobbelige glijbaan haha. Daarna gingen we langs een waterval naar beneden abseilen. Dat was echt kicken want het water stroomde langs en tegen je lichaam aan. Je moest ook op je sokken want het was erg glad. Als je halverwege was moest je schuin naar beneden kijken omdat je anders de volle lading water in je gezicht kreeg. Beneden stond een van de gidsen die je aanwijzing gaf. Dat was omdat je niet helemaal tot aan beneden kon abseilen. Vier meter boven het water moest je stoppen en dan telde de gids af en dan moest je afzetten en het touw los laten. Je viel dan vier meter naar beneden om vervolgens in heerlijk koud water neer te ploffen. Wat een gave ervaring was dat! Daarna met uitzicht op de waterval heerlijk geluncht. Toen iedereen weer voorzien van energie was zijn we naar de rots gelopen waar je vanaf kon springen. Kevin is van 11 meter gesprongen en Gina van 7 meter. Dat gaf een partij adrenaline joh, echt heel vet om te doen! Daarna zijn we doorgelopen naar de laatste abseil; de 'wasmachine'. Halverwege de abseil moet je gaan hangen en dan jezelf naar beneden laten glijden tot het touw op is en je in het water terecht komt. Omdat het water van de waterval daar hard in het riviertje samen komt ben je een paar seconden onder water en wordt je alle kanten opgeslingerd als een 'wasmachine'. Vandaar deze naam voor de abseil. Het was spannend om naar beneden te gaan maar totaal niet eng om te doen en voor dat je het wist was je weer boven. 's Avonds hebben we met iedereen bij het hostel gegeten en daarna hebben we karaoke gedaan. Je huurt een privé ruimt af en dan kan je met de groep zo hard zingen en schreeuwen als je wil. Daarna nog naar een leuke club geweest. Zondag hebben we ontbijt bij een bakkerij waar ze heel veel lekkernijen hadden. Daarna zijn we met Frank en Richard wezen toeren op de motorbike. Gelukkig hadden we een automatische want schakelen op een motor kunnen we natuurlijk niet. Hebben heel veel mooie dingen gezien behalve de dingen waar we naar op zoek waren haha. Blijkbaar hadden we de afslag gemist naar een waterval maar al met al hebben we een leuke tocht gehad. Maandag ochtend zijn we met de bus naar Mui Ne gegaan waar we een hotel hadden geboekt met een privé strand. Hebben lekker op het strand gelegen en gechillt. Dinsdag eigenlijk precies hetzelfde gedaan en 's avonds lekker in de bar gehangen totdat onze nacht bus naar Ho Chi Min City (HCMC) om half 2 's nachts ging. Na prima geslapen te hebben kwamen we woensdag om half 7 's ochtend in HCMC aan. Frank en Richard hadden een hotel in dezelfde straat geboekt dus konden we mooi een taxi delen. Deze taxi heeft ons alleen ontzettend opgelicht aangezien die een mega omweg nam en de meter heel snel ging. We moesten omgerekend 10 euro betalen met z'n vieren waarvan we wisten dat het veeeeeel te veel was. Dat bleek later ook toen we voor ontbijt gingen want we liepen het guesthouse uit en gingen door een klein straatje om een restaurantje te zoeken en jawel daar was de straat waar we afgezet werden met de bus. Ongeveer 200 meter van het hotel weg haha. Gelukkig ging het maar om 5 euro en hebben ons lesje wel geleerd nu. Omdat we om 10 uur pas konden inchecken zijn we na het ontbijt maar meteen de stad gaan verkennen. Hebben een marktje, het mega postkantoor, de notre dame kerk en het war museum bezocht. Het war museum heeft ontzettend indruk op ons gemaakt. Door alle heftige foto's en verhalen raakte we beide best wel geëmotioneerd. Daarna vonden we het wel welletjes wat betreft sightseeing en zijn we naar het guesthouse gegaan en hebben we daar lekker gechillt. 's Avonds gegeten met Rio, Frank en Richard en wat gedronken in verschillende barretjes. Donderdag ochtend moesten we vroeg op want we gingen de chu chi tunnels bezoeken. Dat was ook echt heel erg mooi en indrukwekkend om te zien. Hebben verschillende bunkers, boobytraps en tunnels gezien. We zijn ook een tunnel in geweest op 4 meter onder de grond. Gelukkig hebben ze het voor toeristen wat verbreed want anders hadden we er nooit ingepast. Het was nu al aardig krap maar we hebben de 60 meter lange tunnel tocht volmaakt en daar zijn we trots op! 's Middags hebben we het een en ander uitgezocht en geregeld voor de komende dagen. 's Avonds weer lekker gegeten en in de backpackersstraat lekker op straat gezeten en wat gedronken. De volgende dag moesten we wederom
vroeg op want we hadden een eendaagse trip naar de mekong delta geboekt en vanuit daar zouden we op eigen houtje door reizen. We hebben met de tocht My Tho en Ben Tre bezocht. Veelal hebben we met een bootje over de mekong heen gevaren en hebben we steeds aangemeerd om dingen te bezoeken. We hebben een boerderij gezien waar rijstpapier gemaakt werd en een bijen boerderij waar honing gemaakt werd, een tocht met een paarden huifkar gemaakt, traditionele dans en muziek gezien en gehoord en we zijn naar een snoepfabriek geweest. De bus ging terug naar HCMC en wij gingen naar Vinh Long toe. Onze gids had met de buschauffeur geregeld dat we onderweg afgezet konden worden bij een taxi standplaats en daar heeft de gids aan de taxi chauffeur uitgelegd dat we naar de een busstation moesten. Eenmaal daar aangekomen hebben we een bus ticket naar Vinh Long kunnen boeken. Het kostte wat moeite aangezien ze amper Engels spraken maar gelukkig hadden we de lonely planet en konden we laten zien waar we heen moesten. Het was een chille bus met veel beenruimte en er werd een film afgespeeld. Op gegeven moment begon de chauffeur een praatje in het Vietnamees te houden en stopten we even later bij een groot bus station. We hadden natuurlijk geen flauw idee wat er gebeuren zou. Gelukkig was er een Vietnamees mannetje in de bus die Engels sprak en die vertelde dat we even 15 min pauze hadden. Met hem een tijdje gekletst en het bleek dat hij in New York woonde en in Vietnam was om familie te bezoeken. In Vinh Long heeft hij ons ook geholpen zodat we in de gratis shuttle bus mee konden naar de Ferry. We moesten met zo'n ouderwetse Ferry de mekong oversteken waar alleen voetgangers, fietsers en scooters op mochten naar de homestay. Het was een leuke homestay van een hele aardige en behulpzame familie. De volgende dag konden we gratis fietsen huren en hebben we een stukje over het eilandje heen gefietst en het een en ander van de omgeving gezien. In de middag wilden we de bus naar Rach Gia nemen en de eigenaar van de homestay had op een briefje in het Vietnamees geschreven naar wel bus station we moesten en dat we de bus naar Rachia wilden hebben. Dit briefje hebben we aan een taxi chauffeur gebracht en deze heeft ons keurig naar het busstation gebracht. Een echt local busstation waar geen westerling te bekennen was. Meteen allemaal Vietnamezen om ons heen die ons een bus in wilde hebben. Een bus naar Rach Gia was echt ontzettend oud, vies en lelijk en daar zijn we dus niet in gegaan. Op de hoek stond een nette bus en gelukkig stond daar ook iemand die een beetje Engels sprak. We hebben toen die bus genomen naar Rach Gia. Iedereen in de bus staarde ons lekker aan want we waren de enige westerlingen haha. Aangekomen in Rach Gia konden we weer met een gratis shuttle mee en deze heeft ons keurig afgeleverd bij ons hotel. Het hotel ligt heel dichtbij de Ferry die naar Phu Quoc vertrekt, wat onze volgende bestemming wordt. 's Avonds waren we zo moe en hadden we nog niet besloten waar we zouden verblijven in Phu Quoc dat we hadden besloten om nog een nachtje extra in Rachia te blijven en hebben we lekker uitgeslapen. Vandaag (Zondag) hebben we rustig een mooi en goedkoop resort uit kunnen zoeken waar we gaan verblijven in Phu Quoc Island en hebben we vooral lekker gerelaxt. Ook hadden we mooi de tijd om weer een plan voor aankomende tijd te maken. Na Phu Quoc vertrekken we naar Cambodja voor zo'n 1,5 tot 2 weken. Maar eerst dus nog even wat dagen op Phu Quoc Island. Dat schijnt een super mooi paradijs eiland te zijn tdus we zullen proberen veel foto's op Facebook te posten om jullie lekker jaloers te maken haha! Nu gaan we een lekker hapje eten en op tijd naar bed want we moeten morgen om 8uur 's ochtends met de Ferry!

• 23 November 2014 - 19:36

Astrid:

Hey lieverds, wat heb ik weer genoten van jullie belevenissen en foto's, heb zelf ook nog de foto's van mijn verre (maar niet zo lange) reizen teruggekeken, het gaat gewoon kriebelen, werkt aanstekelijk!!
    Met ons alles ok. Anouk is twee weken geleden vreselijk van het paard afgegooid, maar alles is gelukkig met een sisser afgelopen. Ambulance moest gebeld maar gelukkig niets gebroken alleen wat wervels in haar onderrug scheef die rechtgezet moesten worden. De keer erop wilde ze al direct weer rijden die bikkel.
    Thom is met zijn team opgeklommen naar de 2e plek, het hoogst haalbare in die competitie, want het team erboven heeft 4 of 5 C'ers met dispensatie in het elftal. De boys waren dus in feeststemming gisteren.
    Sinterklaas nadert hier natuurlijk dus er moet weer geknutseld en gerijmd worden. Zal gek zijn om jullie niet te zien met kerst...
    Dikke kussen van ons4 xxxx