De eerste week Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Gina en Kevin - WaarBenJij.nu De eerste week Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Gina en Kevin - WaarBenJij.nu

De eerste week Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg Gina en Kevin

05 Oktober 2014 | Hong Kong, Hong Kong

De eerste week Hong Kong is voorbij gevlogen. De jetlag is inmiddels gelukkig helemaal over, wat de nodige moeite heeft gekost. Het is hier namelijk 6 uur later dan in Nederland. Bij aankomst op 26 september na 10 uur in het vliegtuig te hebben gezeten (Kevin met zijn benen in zijn nek) was het gek om te beseffen dat we aan de andere kant van de wereld zijn. Reinier (onze gezellige nieuwe roomie) stond ons op het vliegveld op te wachten en we hebben onder het genot van een Starbucksje nader kennis gemaakt. Daarna zijn we naar het appartement geweest, welke echt prachtig is: luxe welkomsthal waar de deur voor je wordt opengehouden door vriendelijke chineesjes en met waanzinnig uitzicht op de stad en het zwembad. Om maar gelijk in het ritme te komen zijn we direct met Reinier mee de stad in gegaan met de bus en de metro. Dit was een hele ervaring: in de metro heeft iedereen zijn ogen gericht op zijn/haar telefoon om spelletjes te spelen zoals het altijd-irritante Candy Crush. In de stad aangekomen keken we ons ogen uit. Overal torenhoge wolkenkrabbers en vooral heel veel krioelende mensen. Reinier moest even op kantoor werken, dus wij hadden geluncht en wederom een Starbucks gedronken om de jetlag tegen te gaan. Toen Reinier klaar was met werken was het Happy Hour: een waar fenomeen hier aangezien de prijzen van alcohol erg hoog liggen (halve liter bier is 6/7 euro en een glaasje wijn minimaal 7 euro). Overigens is het leven hier sowieso heel erg duur. We schrokken enorm van de prijzen in de supermarkt. Voor bijvoorbeeld vleeswaren op brood betaal je 4,50euro voor 4 miezerige plakjes. Hier hebben onze andere roomie ontmoet, Evan de man van Reinier. Na Happy Hour zijn we met de ferry van ongeveer 20 minuten teruggegaan naar Discovery Bay (hierna 'DB'), waar het appartement ligt. Tijdens deze vaartocht zagen we voor het eerst de skyline by night. Echt adembenemend met al die lichtjes en wolkenkrabbers. Op DB nog gezellig wat drankjes gedaan en heerlijke pitabroodjes en wraps gegeten (het eten hier is gewoon van internationale keuken) en uiteindelijk lagen we om 1 uur pas op bed. De volgende dag (zaterdag 27 sept) hebben we lekker bij het zwembad gelegen. De temperatuur is hier aangenaam, rond de 30 graden, maar de luchtvochtigheid is vaak hoog waardoor het heel benauwd aanvoelt. 's Avonds zijn we naar Hong Kong Island geweest en via de welbekende roltrappen van Wie is de Mol vorig jaar naar Soho geweest. Daar bij een Spaans tapas-restaurant gegeten en vervolgens naar Lan Kwai Fong gelopen; het uitgaansgebied. Op straat voor de barretjes kan je drinken en feesten. Zondag (28-09) hebben we gebruncht bij een chique Michelin-ster restaurant met onbeperkt champagne drinken. Dit was ons welkomstcadaeau van Reinier en Evan. Hier hebben we o.a. heerlijke dimsum, varkensnek, varkenstong, eend en glazen noodles gegeten. Daarna was het Happy Hour met gin&tonic. Toen naar een cocktailbar geweest. Eenmaal thuis hadden (vooral de mannen) weer honger dus hadden we twee mega-pizza's van 24inch besteld en bijna helemaal opgegeten. Maandag (29-09) zijn we bijgekomen van de alcohol-inname van de vorige dag. Aan het eind van de middag zijn we voor het eerst zelfstandig de stad in gegaan, naar een Night Market in een meer lokaal buurtje van Hong Kong. Daarna door een prachtig park gelopen, uitkomend op de 'PC Hoofdstraat' van Hong Kong: een hele lange straat met mega grote Gucci, Prada, Louis Vitton - noem het maar op - winkels. Vanaf de pier aan het eind van deze winkelstraat heb je een prachtig uitzicht op de skyline (zie profielfoto op facebook van Kevin). Op dinsdag de 30e, ons twee-jarig jubileum, zijn we met de kabelbaan naar de Big Buddha geweest en de Po Lin Monastery. De klim via de trappen naar de Big Buddha was geweest omdat het ontzetten benauwd was dus we hebben ons de rambam gezweet. 's Avonds hebben we hier op DB gegeten en onder het genot van een flesje wijn geproost op ons twee jarig bestaan. Woensdag 1 okt zijn we bij de demonstraties wezen kijken die nu op het nieuws zijn. Grote delen van de stad zijn afgesloten omdat de demonstranten niet eens zijn met het feit dat hun democratie wordt aangetast. De regering in Bejing heeft namelijk bepaald dat zij de kandidaten voorstellen die de Hongkongnezen mogen verkiezen voor hun regering. Dit is natuurlijk krom want op deze manier heb je niet echt vrije keuze in de verkiezingskandidaten. De mensen van Hong Kong zijn bang dat dit het begin van het einde is doordat er zo stukje bij beetje iets van democratie en vrije wil wordt afgenomen. De demonstraties verliepen toen nog vreedzaam: er zijn geen ruiten van winkels in gegooid of auto's in brand gestoken. Studenten maken zelfs huiswerk op straat, delen gratis water uit en ruimen hun afval netjes op na elke demonstratie. Dit is veranderd toen de politie traangas en rubberen kogels begon te gebruiken. Ook zijn er nu anti-demonstranten die willen dat de studenten opgeven omdat een groot deel van de handel in Hong Kong nu stil ligt en mensen niet naar hun werk kunnen. Zij zijn de boosdoeners die geweld gebruiken, terwijl de studenten hier helemaal niet op uit zijn. Na de demonstraties hebben we geluncht, aan Happy Hour meegedaan, Kebab gegeten (ze hebben hier tot Kevin's grote blijheid ook kapsalon) en gefeest tot in de late uurtjes. De volgende dag (2 okt) hebben we uitgebrakt, vliegtickets voor Shanghai geboekt (we gaan van 21 okt t/m 27 okt bij vrienden van Frans&Julienne verblijven) en 's avonds hebben we bij onze Engelse vrienden Nichola&John lasagne gegeten. Vrijdag 3 okt zijn we naar de Path of Tenthousand Buddha's geweest (ook van Wie is de Mol vorig jaar). Dit was erg indrukwekkend. Het is een pad met trappen omhoog, uitkomend op een pleintje met mooie tempels. Op de weg naar beneden hebben we ook aapjes gezien. Daarna hebben we de Wo Tai Sin tempel bezocht. Dit is een soort bedevaartsoord voor aanhangers van het Boeddhisme, met veel wierook een gebedsrituelen. 's Avonds hebben we ouderwets gezellig gegeten bij de Mcdonalds. We zaten in een beetje rumoerig gebied voor wat betreft de demonstraties. De sfeer die er hing was gespannen en er waren straatgevechten. We zijn dus snel doorgegaan naar een rustiger gebied. Op 4 oktober is Gina wezen shoppen met Nichola en heeft Kevin een chill-dagje gehad. 's Avonds hier op DB wijntjes/bierjtes gedronken met o.a. Jochem, een voetbalvriend van Kevin. Er was ook een live-band aanwezig dus een gezellig avondje. Vandaag (5 okt) is Julienne aangekomen in Hong Kong voor werk. We hebben een heerlijke Afternoon-Tea gehad bij het chique Peninsula Hotel. Normaal gesproken moet je anderhalfuur wachten in de rij voor een tafeltje, want je kan niet reserveren, maar door een connectie van Evan konden we gelukkig meteen aan tafel. Het was een typisch Brits thee-feestje met heerlijke lekkernijen een een strijkorkest wat op de achtergrond speelt. Daarna zijn we naar The Peak geweest, het hoogste punt op een berg van Hong Kong met prachtig uitzicht op de stad, zowel bij dag- als nachtlicht. Hamburgertje gegeten bij een leuk restaurantje en toen met de taxi weer naar beneden. Dit was het voor zover. Morgen begint het echt leven want dan beginnen we met onze stages dus is het afgelopen met het uitslapen en vakantiegevoel! Het is hier nu 23:50uur dus we gaan lekker slapen. Voor foto's, zie het album 'Hong Kong' op onze facebookpagina's. Tot de volgende keer! Xxxxxxx Gina&Kevin

• 05 Oktober 2014 - 18:22

Wil Van Bochove:

Wat geweldig om zo mee te genieten van jullie belevenissen. Blijf genieten en vooral blijven schrijven. Veel succes met de stage doe je best gaat wel liukken jullie kunnen dat gewoon. Heel veel liefs vanuit een zonnig Den Helder.

• 05 Oktober 2014 - 18:55

Sanne:

Super leuk verslag gina & Kevin!
    Jaloers!

Hoi, lieverds
    Heerlijk om van afstand met jullie te kunnen meegenieten! Liefs van ons4 xxx

• 05 Oktober 2014 - 19:41

Demi:

Wauw men, jullie zijn duidelijk ah genieten! Super cool! Enjoy!

• 05 Oktober 2014 - 20:28

Leny En Anton Mol:

5oct 2014 2025.
    Lieve Kevin en Gina.
    Wat een mooi reisverslag;leuk om zo mee te genieten.
    Dikke kus van Opa en Oma.

• 05 Oktober 2014 - 21:51

Mila:

Hallo liefjes!

Wat een geweldige eerste week! Erg leuk om te lezen.
    Spannend hoor morgen! Veel succes maar natuurlijk vooral veel plezier!

Xxx

Tim & Mila

• 06 Oktober 2014 - 23:31

Joyce:

Zo wat leuk om.jullie belevenissen tot nu toe te lezen geweldig hoor. Helemaal niet jaloers